Kurser och utbildning

Aktuella kurser och utbildningar

Vi erbjuder en mängd olika kurser för våra medlemmar!

Kurser läggs löpande ut under året, dvs inte bara vid terminsstart. Utöver information här på hemsidan så flaggar vi även på vår facebooksida och UBK medlemsgrupp, så håll utkik där. NYHET: vi har ibland möjlighet att ge kurser med kort varsel och då hinner vi oftast inte flagga här på hemsidan utan allt sker på facebook - håll utkik där!

Uppsala BK samarbetar med Studiefrämjandet vid administration av kurser. Din anmälan och betalning sker därför direkt till Studiefrämjandet och det är deras anmälningsvillkor som gäller om inget annat anges. För frågor om anmälan eller betalning ber vi er kontakta Studiefrämjandet, för övriga frågor gällande kurser och utbildning får ni gärna kontakta HUS (Utskottet för hundägarutbildning) på hus@uppsalabrukshundklubb.se.

För att gå kurs

Alla hundar som går kurs hos Uppsala BK ska vara vaccinerade mot valpsjuka, parvovirusinfektion och parainfluensa samt vara försäkrade. Om din hund är över ett år gammal får vaccinationen inte vara äldre än fyra år. Ett vaccinationsintyg ska visas upp vid första kurstillfället. Du som går kursen med din hund ska vara medlem i Uppsala BK eller Uppsala Hundungdom.

Hittar du inte den kurs du söker?

Om du vill visa intresse för en specifik kurs, aktivitet, föreläsning eller temadag - fyll i formuläret via denna länk. Då ser vi bättre vilken efterfrågan som finns.

Vet du om att du som UBK medlem även kan gå kurs hos Uppsala Hundungdom, UHU (och du måste inte vara under 25 år)? Deras instruktörer har samma utbildning som våra och vi delar klubbstuga och planer. Ta en titt på deras hemsida!

Startar 2 april. Instruktör: Roger Lindvall

Startar 9 april. Instruktör: Helena Norgren & Kia Alfredsson

Startar 17 april. Instruktör: Marie Larsson, Lillian Holmer

5 maj. Instruktör: Tina Hansson

6 maj. Instruktör: Helen Umberg

13 maj. Instruktör: Kjell Pettersson

Rådgivning

Är du osäker på vilken kurs eller aktivitet som passar dig och din hund? Eller har du kanske en hund som har vissa utmaningar i livet och du vet inte riktigt i vilken ände ni ska börja? Hör av dig till hus@uppsalabrukshundklubb.se så ska vi göra vårt bästa för att guida er rätt. Det finns även möjlighet till privatlektioner i viss utsträckning.

Privatlektioner

Det finns möjlighet att ta privatlektioner för någon av våra instruktörer, både då det gäller vardagslivet med hund och specifika hundsporter. Det kostar 450kr/timme och bokas endera direkt med instruktören eller via hus@uppsalabrukshundklubb.se. Varmt välkomna!

Vill du utbilda dig till instruktör?

I Svenska Brukshundklubben kan du utbilda dig till instruktör inom en rad olika specialområden där SBK Instruktör ligger som grund för samtliga påbyggnadsutbildningar. För att utbilda dig till instruktör ska du vara aktiv i din klubb och bli rekommenderad av styrelsen. Du ska också ha hjälpt till på minst två kurser och ha vitsord från instruktörerna som ansvarat för kurserna. Du åtar dig att hålla ett visst antal kurser för klubben efter avslutad utbildning.

Du kan läsa mer här:

Hör av dig till hus@uppsalabrukshundklubb.se om du är intresserad av att påbörja denna resa så berättar vi mer!